2020 har vært et meget spesielt år, e-handel har opplevd en enorm vekst som følge av en ny, eller annerledes normal. Nye handlemønstre har åpnet opp for nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Vi tror at videre vekst, innovasjon og endring er å forvente også for året som kommer. Vi har tatt en titt på fem trender som vi tror vil drive innovasjon innen e-handel i 2021 og utover.
Mobil er fremdeles kongen
Selv om mobilsøk gikk forbi desktop for lenge siden, er mobilbruken fremdeles sterkt økende, dessverre er det mange nettbutikker og merkevarer som ikke har tatt dette til etterretning. Det er slik at Google belønner nettsider som gir de besøkende en god mobilopplevelse og straffer nettsider som ikke er tilstrekkelig mobiloptimalisert. Fokus på brukeropplevelse på mobil vil derfor bli stadig viktigere for å opprettholde konkurransekraft.
Sørg for god hastighet, enkel navigering, vær oppmerksom på fremskritt innen teknologi, og endringer innen “best practice” optimalisering. I praksis betyr dette at nettbutikken din har et konstant behov for optimalisering.
Personalisering av markedsføring
Kunder har alltid respondert bedre på tilbud skreddersydd den enkelte, derfor er e-handel i dag sterkt preget av datadrevet personalisering gjennom fremveksten av kunstig intelligens og maskin læring. Mange nettbutikker vet nå mer om de besøkende og deres forbrukeradferd enn hva brukeren selv vet. Gjennom skreddersydde annonser, tilbud og service, gir man en utrolig bra shoppingopplevelse til den enkelte. Men husk at personalisering samtidig åpner opp for spørsmål rundt tillit og personvern, data må brukes innenfor lovverket og sørg for å ha en samtykkeplattform på plass.
Social Commerce er på fremmarsj
Ettersom vi bruker mer og mer tid på sosiale medier (SoMe) og siden disse plattformene selv er for mini-søkemotorer å regne, var det bare et spørsmål om tid før SoMe og e-handel smeltet sammen i en skjønn forening. SoMe gigantene er allerede godt i gang med å integrere kjøpsøyeblikket inn i sine plattformer. Vi kan lese hvordan Google har planer om å gjøre Youtube til en gigantisk E-commerce Hub, TikTok inngår partnerskap med Shopify for å drive social commerce, Instagram utvider shopping på IGTV og planlegger test for shopping på Reels, Pinterest forteller om sitt partnerprogram for sosial commerce, Snapchat satser på augmented reality (AR).
De store SoMe plattformene vil kjempe om å være den mest attraktive markedsplassen for deg og din nettbutikk og Amazon kommer garantert til å gjøre sitt for å beholde sin markedsleder posisjon. Med så store markedskrefter i sving levner det liten tvil om at måten vi gjør netthandelen på vil endre seg i tiden fremover. Her kan du lese hva vi mener om Social Commerce og hvilke muligheter som vil by seg.
Flere betalingsalternativer
Betaling med kort og fakturaløsninger via Klarna er allerede godt etablert i Norge, Vipps har for alvor blitt en viktig aktør å regne, sammen med Paypal, Stripe, med flere. På sikt skal man ikke utelukke at kryptovaluta vil spille en større rolle i dette økosystemet. Kunder forventer fleksibilitet rundt betalingsalternativer, hvis du insisterer på en (eller to) måter å betale på, kan man gå glipp av kunder. Men husk først å fokusere på sikkerheten til butikken din, før du tillater nye betalingsalternativer.
Dynamisk prising
Det kan være veldig vanskelig å holde rede på alle svingende priser i din nisje og bransje. For å forbli konkurransedyktig, må du tross alt være i stand til å justere prisene når og om nødvendig – og for å kunne gjøre det, må du holde oversikt over prisene på konkurrentene dine. Her finnes det verktøy som kan hjelpe deg til å løse dette, med litt Research vil du finne hva som passer ditt behov best.