Forstå intensjonen bak et søk
Nøkkelen til vellykket annonsering i søkemotorene handler om å forstå potensielle kunders intensjon bak søket. Når man har denne forståelsen kan man tilpasse innhold (SEO) og annonseringen (PPC) deretter.
SEO
Hver eneste måned gjør tusenvis av mennesker søk i Google for å finne leverandører av produkter og tjenester de har behov for. Disse menneskene er potensielle kunder av deg, men hvis dine konkurrenter har bedre rangeringer i Google, så er sjansen stor for at omsetningen ikke kommer din vei. Det er derfor er viktig å ta søkemotormarkedsføring på alvor og sørge for nettsiden din rangerer høyt på søkeord og fraser som er relevant for dine produkter og/eller tjenester. Viktigheten av å ligge på første side i Google skal heller ikke undervurderes, det er faktisk slik at over 90% av alle klikk som kommer fra Google, kommer fra side 1 av søkeresultatene.
Når vi snakker om søkemotoroptimalisering, eller SEO, i denne sammenhengen, så snakker vi om det som defineres som “organisk” treff, altså treff som vi har gjort oss fortjent til, og ikke den delen av søkeresultatet som er merket med “annonse”, det er hva vi kaller betalt søk. Men når det er sagt, så er det viktig å se på betalt og organisk søk i sammenheng for å optimalisere for all trafikk i søkemotorene.
På et overordnet SEO nivå, så kan man skille mellom innholds SEO og teknisk SEO, begge deler er viktig, men på hver sin måte, og den aller best effekten får man gjennom å være god på begge deler. La oss starte med innhold. For at nettstedet ditt skal kunne rangere, så er det avgjørende at nettsiden har innhold som er relevant i forholdet til søket som gjøres. Du kjenner din bransje best, og vet hvilke temaer som er viktig å skrive om for at dine kunder skal finne nettsiden din, men det er nødvendig å gå litt dypere ned i materien før vi begynner å produsere innhold.
SØKEORDSANALYSE
Vi starter med en søkeordsanalyse, søkeordsanalysen forteller oss hvilke søkeord og fraser som brukes i din bransje og vi avdekker hva søkevolumet er per søkeord per måned. Vi vil også kunne se hvor sterk konkurranse det er på de viktigste søkeordene og hvordan nettsiden din rangerer i forhold til dine konkurrenter. Når vi snakker om konkurrenter i SEO sammenheng, så kan det være mye bredere enn hva man normalt definerer som en konkurrent ute i den fysiske verden, for eksempel, for Kiwi så er helt klart Coop en konkurrent, men i søkeresultatet på Google, så kan man også definere en oppskriftsside som Matprat som en en konkurrent. Videre så er det nødvendig å gjør en analyse av innholdet som finnes på nettsiden din i dag og hvilket innhold som “mangler”, gjennom en content gap analyse. Når vi vet søkevolumenet og ser hvordan vi rangerer i forhold til våre konkurrenter, samtidig som vi vet hvilket innhold som mangler, da kan vi begynne å se etter “low hanging fruit”. Altså søkeord og temaer hvor vi har gode muligheter til å ta en høyt rangert posisjon, samtidig jobber vi langsiktig og strategisk med innholdsproduksjon.
Teknisk SEO derimot, handler i stor grad om å gjøre det enklere for Google å finne nettsiden, altså forstå hva den handler om, og indeksere den. Sidestruktur er et spesielt viktig element i så måte, det vil si, hvordan nettsiden din er bygget opp i forhold til forside, undersider, temasider, samt rett bruk av titletags og overskrifter for å nevne noe. Men det er også en rekke andre små og store variabler som er av viktighet, blant annet må nettsiden være mobiltilpasset og laste raskt, dette er viktig fordi en klar overvekt av alle søk som gjøres, skjer på mobil.
Det er dessverre ingen quick fix som vil løfte rangeringene dine over natten, men ved å jobbe planmessig og langsiktig med SEO vil du overtid opparbeide deg en solid digital synlighet.