La oss starte med å definere hva social commerce faktisk er. Social commerce handler om at at hele shoppingopplevelsen, fra produktoppdagelse og research til utsjekking av handlekurven foregår på en SoMe plattform, eksempelsvis Facebook, Pinterest, Instagram, Youtube, Twitter, Snapchat eller Tik Tok for å nevne noen. Til forskjell fra tradisjonell e-handel, hvor forbruker som regel har en ide om produktet de leter etter, det være seg sko, sportsutstyr eller elektronikk. Så vil social commerce introdusere forbrukeren for produkter de aldri visste at eksisterte eller hadde behov for, og samtidig la transaksjonen finne sted uten at man må forlate plattformen.
Ser vi til Kina og Sørøst Asia, så har dette lenge vært en utbredt måte å drive handel og partnerskap på i SoMe kanalene. Wechat, den største plattformen i det Kinesiske markedet, har praktisert social commerce i årevis og trenden er sterkt økende. I følge eMarketer så er det forventet at andelen social commerce vil stå for 446,8 millioner dollar i Kina innen 2023, og med det utgjøre nesten 38% av den totale e-handelen i landet.
Så hva er drivkreftene bak denne trenden?
I følge Facebook så bruker 81% av Instagram og Facebook brukerne plattformene til å gjøre research av produkter, shopping blir da en naturlig forlengelse av brukeropplevelsen. Tar vi en titt på Pinterest, så vil mange hevde at Pinterest er en søkemotor å regne mer enn et sosialt nettverk. Når vi vet at 48% av brukerne benytter pinterest aktivt i forbindelse med shopping så er det lett å se at integrering av shopping er et naturlig neste steg også her.
Ikke bare gir social commerce fart på transaksjonsprosessen, det er også en spennende og ny måte å samle inn feedback fra kundene dine på. Varekatalogen din er tilgjengelig for alle å gjennomgå, og brukere vil kunne diskutere med venner og kjente om hva de faktisk mener om produktene dine.